Thursday, November 10, 2011

TUTORIAL Tukar Ringtone Samsung Galaxy Ace

Oiiii! Tukar ringtone pun nak buat tutorial ke???? Hahahaha:D  Pasti ramai yang akan cakap macam tu. Jawapan aku: Ada Aku Kisah??? Hahaha:D  Ohhhhh... Tidakkkkk.. Aku tidak suka untuk memberi jawapan kurang ajar macam tu eventhough itu memang HOBI aku. 

Buat pengetahuan semua, jika nak tukar ringtone dalam Galaxy Ace melalui SETTING, ringtone yang boleh digunakan hanyalah ringtone yang ada dalam sistem. Oh ya?? Macam mana tu?? Cuba bagi contoh. Contohnya macam senarai ringtone yang aku telah capture screenshot ni. 


Nampak tak tu? Untuk jadikan lagu MP3 korang sebagai RINGTONE, ada antara kita yang menggunakan application Tone Picker yang berada di Android Market. Tapi aku tak guna pun kaedah tu. Sebab aku MALAS nak download application yang aku rasa aku boleh handle sendiri job tu. Buat berat memory je main download application yang tak berapa nak penting. 

Caranya sangat mudah. Korang pergi ke File Manager dan cari file media. Dalam file media, akan ada file audio. Klik untuk masuk file audio. Kemudian, korang boleh letak MP3 yang korang nak jadikan ringtone dalam file ringtones yang berada dalam file media tu. Kalau tak ada, silalah CREATE satu. Begitu juga kalau korang nak set kan lagu berfomat MP3 sebagai bunyi tone mesej atau ALARM. Create tu apa?? Nak penampau??


Jadi, kesimpulan step yang aku gunakan adalah:
  • Ringtone:  media > audio > ringtones
  • Alarm:  media > audio > alarms
  • Mesej Tones:  media > audio > notifications

Bila dah masukkan lagu yang korang nak dalam file berkenaan, boleh lah tukar ringtone kat setting SOUND, alarm, contact, atau apa-apa bunyi yang korang nak tukar. Kalau nak tukar melalui MUSIC pun boleh juga.
Mar kata:
Kadang-kadang
Benda REMEH akan jadi SUSAH
Jika kita tak tahu

13 Pemuzik Macam MAR:

zeeck said...

huhuhu enset baru lah tu :D bess xpakai android????

Lynn said...

siyes.! lin tgh cari camner nak tukar lagu untuk message ni..wahhh~~..thankz.! nak cuba.! thankz a lot.! :D follow u terus..!! :D Ada pape info lg tentang galaxy ace gtawu eyh..^_^

Kasihku Rina said...

nape samsung ace sy xde folder media? yg ada cuma sounds sahaja...

Cik Purple Pinkypuff said...

yeaaaahhh~~ tenkiu adek angkat.. ^^ akak angkat baru tau.. :P heee

Anonymous said...

Thnx q vry muchh ;D

anwar said...

huhu thanx bro!!!!.. :)

Anonymous said...

dah try dah, tp still x blh nak tukar tone msg tu...

Putri Lagu said...

kalau yg galaxy young pulak macam mane..?

miera said...

kalau galaxy mini cam ner lak?tau x?dlm file manager xde file media

Hamizah mohd zahari said...

tq!!! memang membantu sangat!! rasa dah buntu masa nak set up ringtone ni.... tp dah menjadi dengan SEKARANG!! tq SIFU!!!

Life is Simple said...

Wah..Thank U miss.mmg membantu..I LIKE 1000x.

NaWaRaDiLaH said...

wahhh tq.. x sia2 hang buat entry ni.. dh berhari aku pikiaq bnda ni.. :P

Anonymous said...

kalau aku punye dlm file manager tu xde media cmne?mybe aku trdelete..so,cmne aku nak wat

Karya Seni MUSICBRILLIANT.COM